سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جاب ویژن بهترین سایت استخدامی کشور

صنایع و شرکتهای مهم شهر اراک و شرایط استخدام در استان مرکزی

    نظر

 

بیش از 3 هزار واحد تولیدی صنعتی و 37 شهرک صنعتی در شهر اراک و اطراف آن وجود دارد که در استخدام اراک و اشتغال‌زایی برای این شهر نقش پررنگی ایفا کرده‌اند. شهرک‌ها و ناحیه‌های صنعتی مختلفی که در استان مرکزی واقع هستند شامل:

  • شهرک صنعتی شازدند
  • ناحیه صنعتی شهدای خرمدشت
  • شهرک سه راهی خمین
  • شهرک صنعتی ساوه
  • شهرک صنعتی کمیجان
  • شهرک صنعتی زاویه
  • ناحیه صنعتی خمین
  • ناحیه صنعتی پرندک
  • شهرک صنعتی آستانه
  • شهرک صنعتی آشتیان

و … هستند.

همچنین در این شهرک‌های صنعتی، کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی متعددی وجود دارند. وجود این صنایع در کنار توجه ویژه مسئولین استانی و کشوری، باعث رشد چشمگیر تولید در اراک و شهرهای مجاور آن شده است. به همین دلیل در سال 1399 این استان توانسته است به نرخ مشارکت 6/35 و نرخ بیکاری 8/6 درصدی رسیده و جایگاه اول کشور را در پایین‌ترین نرخ بیکاری کسب کند   .

 از جمله مهم‌ترین واحدهای صنعتی اراک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بزرگ‌ترین ماشین‌سازی کشور
  • شرکت‌های حوزه برق و مخابرات (مثل آونگان، یاسان، شایان برق و شرکت صنعتی گام)
  • تولیدکننده‌های ابزارآلات (مثل ایران پتک)
  • صنایع نساجی و تولید ماشین‌آلات ریسندگی و بافتنی (شرکت صنایع اراک)
  • تولیدکنندگان ماشین‌آلات معدنی، راه‌سازی و ساخت و ساز (هپکو اراک)
  • کارخانه تولید آلومینیوم اراک (ایرالکو)
  • صنایع ساخت تجهیزات پالایشگاهی (صنایع آذرآب اراک)
  • بزرگ‌ترین واگن‌سازی و لوکوموتیوسازی خاورمیانه (واگن‌سازی پارس اراک)
  • صنایع شیمیایی (مثل شرکت رنگ روناس، شرکت صنایع دارویی شیمیایی پتروپک و شرکت پژوهش‌های شیمیایی مهان)
  • صنایع تولید ماشین‌آلات کشاورزی (کمباین‌سازی ایران یا ایران جان دایر سابق و گروه لجور)
  • صنایع غذایی (مثل شرکت صنایع غذایی کالبر، صنایع غذایی طبیعت و شرکت صنایع لبنی اراک)
  • صنایع فولادسازی (ذوب آهن امیرکبیر اراک)
  • تولیدکنندگان جرثقیل و بالابرهای هیدرولیکی
  • صنایع نفت و پتروشیمی (شرکت پالایش نفت امام خمینی شازند اراک)

استخدام پتروشیمی اراک

با وجود صنعت قوی اراک، می‌توانید شانس خود را برای استخدام و کاریابی در شرکت‌های خصوصی امتحان کنید. به همین دلیل به شما توصیه می‌کنیم که رزومه خود را از طریق سایت کاریابی آنلاین جاب ویژن برای این شرکت‌ها بفرستید.

توجه داشته باشید که برای استخدام در شرکت‌های بزرگی مانند پتروشیمی، ابتدا باید در آزمون‌های استخدامی سنجش شرکت کنید. بعد از قبول شدن در آزمون باید به مصاحبه حضوری بروید. همچنین قبولی در بسیاری از سازمان‌های دولتی و شرکت‌های بزرگ کار آسانی نیست و اگر از سهمیه‌های خاصی برخوردار نباشید شانس زیادی برای قبولی نخواهید داشت.

شرکت ماشین سازی اراک

استخدام در شرکت ماشین سازی اراک براساس نیاز این شرکت و با شرکت در آزمون استخدامی ماشین سازی انجام می‌شود. از آنجا که واحدهای صنعتی زیرمجموعه این شرکت در حوزه‌های متنوعی فعالیت می‌کنند، افراد با داشتن سابقه کار و مدارک تحصیلی متفاوت می‌توانند شغل موردنظر خود را در این کارخانه‌ها پیدا کنند.

شرکت ماشین سازی اراک به عنوان اولین و بزرگ‌ترین واحد صنعتی کشور در سال 1350 تاسیس شده است. این شرکت با تولید 77 محصول مختلف در حوزه‌های ریخته‌گری آلیاژی و آهنگری، صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، تاسیسات حرارتی و دیگ بخار، پل، نیروگاه‌ها، صنایع معدنی و فولاد و انرژی‌های تجدیدپذیر، سازه‌های فلزی و تاسیسات بندری فعال است.

وضعیت اشتغال اراک

اراک به دلیل داشتن تجهیزات ریلی، نفت و گاز، تولید انگور، تولید قطعات خودرو و خدمات فنی و مهندسی مانند طراحی تابلوهای برق به یکی از شهرهای اشتغال‌پذیر استان مرکزی تبدیل شده است.

صنایع مختلف اراک در چه حوزه‌هایی فعالیت می‌کنند؟

در شهر اراک کارخانجات تولیدی و صنایع متعددی، از آلومینیوم‌سازی تا صنایع فولاد، داروسازی،  پالایش نفت و صنایع لبنی فعالیت می‌کنند و چرخ تولید کشور را به حرکت درمی‌آورند. وجود این صنایع و شهرک‌های صنعتی باعث شده است که پیدا کردن آگهی‌‌های استخدام اراک کار راحتی باشد و نرخ بیکاری در این شهر کاهش پیدا کند. گفتنی است که اراک در زمستان 1399 پایین‌ترین رتبه را در شاخص نرخ بیکاری بین سایر شهرهای ایران به دست آورد. همچنین عده زیادی از ساکنین استان مرکزی و استان‌های مجاور، برای ادامه مسیر شغلی خود این شهر را انتخاب می کنند.

استخدام دورکاری در شهر اراک

شهر اراک تعداد زیادی دانشجو دارد و همین عامل باعث شده تا نرخ بیکاری در بین فارغ‌التحصیلان اراک به شدت بالا برود. از طرفی با توجه به اینکه بیشتر کارها به بخش صنعت مربوط می‌شوند، نرخ بیکاری در زنان هم بالاتر رفته است. اگرچه ممکن است هنوز انجام کار به صورت دورکاری در شهر اراک مرسوم نباشد؛ اما امروزه به دلیل شیوع ویروس کرونا، تعداد زیادی از کسب‌و‌کارهای آنلاین و حضوری به دنبال نیروی کار دورکار می‌گردند. به همین دلیل می‌توانید به‌صورت دورکار شاغل باشید و از طریق اینترنت با شرکت‌های مختلف سایر شهرها در ارتباط باشید.

برای مشاهده آگهی‌های استخدام مشاغل مختلف، می‌توانید وارد سایت استخدامی جاب ویژن شوید و از بخش فیلتر‌ها، «امکان کار به صورت دورکاری» را فعال کنید تا تنها موقعیت‌های شغلی دورکار را به شما نشان دهد.

مشارکت اقتصادی اراک چگونه است؟

طبق آمارهای رسمی در سال 1399، نرخ مشارکت اقتصادی مرد و زن، برای جمعیت 15 سال به بالا، طبق جدول زیر بوده است:

 

نرخ مشارکت اقتصادی کل

نرخ مشارکت اقتصادی شهری

نرخ مشارکت اقتصادی

روستایی

کل کشور

9/40 درصد

1/40 درصد

5/43 درصد

استان مرکزی

6/35 درصد

5/35 درصد

1/36 درصد

 

طبق تعریف، نرخ مشارکت اقتصادی نسبت افراد شاغل و کارجوی بالای 15 سال به کل جمعیت افراد بالای 15 سال است.

استخدام و اشتغال‌زایی بخش خدمات اراک و استان مرکزی

جالب است بدانید که شهر اراک بیشترین تعداد واحد صنفی از استان مرکزی را به خود اختصاص داده است. همچنین حدود 20? از کل واحدهای صنفی شهر اراک یعنی 4500 واحد صنفی را صنف‌هایی مانند فروشندگان لوازم یدکی ماشین، صافکاران، آهنگر، تعمیرکار اتومبیل، موسسات توریستی و کرایه اتومبیل، وانت‌داران، رادیاتورساز، تعویض روغ، باطری و سرویس‌کاران، تشکیل داده است.

به دلیل رونق زیاد بخش خدمات، بخش قابل توجهی از نیروی کار اراک در بخش خدمات مشغول به کار هستند. هم‌چنین افرادی که مدرک تحصیلی دیپلم دارند می‌توانند در بعضی از بخش‌های خدمات شغل مناسبی برای خود پیدا کنند.

چگونه می‌توان در شرکت هپکو اراک استخدام شد؟

شرکت هپکو اولین تولیدکننده ماشین‌آلات راه‌سازی، تجهیزات سنگین در خاورمیانه است. فعالیت اصلی این شرکت تولید محصولاتی مثل لودر، سازه‌های فولادی، غلتک، بلدوزر و تجهیزات نفت و گاز است. استخدام در شرکت هپکو از طریق آگهی‌های استخدامی این کارخانه و شرکت در آزمون استخدامی سازمان سنجش انجام می‌گیرد.

سخن آخر

شاید بتوان گفت فرایند استخدام در اراک از هر شهری در ایران راحت‌تر است. دلیل آن هم صنعتی بودن این شهر و وجود مراکز تولیدی مختلف مثل پالایشگاه، صنایع غذایی، شیمایی و دارویی، کارخانه آلومینیوم و کارخانه ماشین‌سازی است. شما می‌توانید با مراجعه به سایت استخدامی جاب ویژن، از موقعیت‌های شغلی اراک باخبر شوید.