سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جاب ویژن بهترین سایت استخدامی کشور

راهنمای استخدام در رشت و گیلان

    نظر

 

استان گیلان یکی از سه استان شمالی کشور است که از نظر شاخص توسعه‌ی انسانی در رتبه‌ی یازدهم کشور و هم‌تراز با کشور مالزی قرار دارد. این استان یکی از موفق‌ترین استان‌های کشور از نظر اقتصادی است و آن را نمونه‌ای موفق از اقتصاد غیروابسته به نفت می‌نامند.   در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی از فرصت‌های استخدام رشت و گیلان خدمت شما ارائه بدهیم. این استان بیش از 2 میلیون و 500 هزار نفر جمعیت دارد که بیش از 670 هزار نفر آن در مرکز استان ساکن هستند.

وضعیت اشتغال در رشت

بر اساس آماری که در سال 1397 به دست آمده است، 44 درصد از جمعیت استان گیلان در اقتصاد این استان نقش دارند. نرخ مشارکت اقتصادی زنان در این استان در همان سال، تنها حدود 21? بوده است. با وجود سهم بالای کشاورزی در اقتصاد این استان، تنها حدود 27 درصد از نیروی کار استان گیلان در بخش کشاورزی شاغل هستند و بخش صنعت نیز تفاوت زیادی با بخش اقتصادی ندارد. بیش از 45 درصد از نیروی کار این استان در بخش خدمات مترکز است که بیشتر این آمار مربوط به شهر رشت است. درصد اشتغال نیروی کار زن در بخش خدمات و کشاورزی تفاوت زیادی با درصد اشتغال نیروی مرد در این بخش‌ها ندارد ولی در عمده‌ی نیروی کار بخش صنعت را مردان تشکیل می‌دهند.

در سال 1397، تنها حدود 21 درصد از جمعیت شاغلین استان را افراد دارای مدرک لیسانس به بالا تشکیل می‌داده‌‌اند و بیش از 46درصد از جمعیت بیکاران استان، دارای مدرک تحصیلی کارشناسی یا بالاتر بودند. این موضوع می‌تواند به دلیل سهم بالای کشاورزی در اقتصاد گیلان باشد. از آن‌جایی که کشاورزی در این استان همانند دیگر استان‌های کشور، تا حد زیادی به صورت سنتی انجام می‌شود، نیازی به استفاده از نیروی کار تحصیل کرده وجود ندارد. به نظر می‌رسد که راه حل این مشکل می‌تواند با افزایش نقش سازمان جهاد کشاورزی استان در علمی کردن کشاورزی و استفاده‌ی بیشتر از دانش تخصصی افراد تحصیل کرده، حل شود. این در شرایطی است که بیشتر آمار استخدام رشت نیز مربوط به بخش خدمات است و بخش صنعت نیز که بیشترین نیاز را به نیروی تحصیل کرده دارد، از کم‌ترین سهم نیروی انسانی گیلان برخوردار است.

مطابق با آمار مراکز کاریابی در سال 1398، در استان گیلان وضعیت اشتغال در رشت با اختلاف بسیار زیاد از سایر شهر‌های استان بهتر بوده است. این موضوع می‌تواند بازتابی از این واقعیت باشد که اغلب کسب‌وکارها در شهر رشت در بخش خدمات فعال هستند. این در حالی است که در دیگر شهرها، کشاورزی حرف اول را می‌زند و اکثر نیروی کار فعال در این بخش به صورت استخدامی کار نمی‌کنند و کشاورزان نیز نیروی کار مورد نیاز خود را از طریق کاریابی‌ها درخواست نمی‌دهند بلکه عمدتا از کارگران فصلی استفاده می‌کنند. همانطور که در بخش‌های قبلی گفتیم، کشاورزی این استان به شدت سنتی است و جای زیادی برای استخدام نیروهای تحصیل کرده و متخصص وجود ندارد. همچنین، تنها شهر صنعتی استان، شهر رشت می‌باشد که دارای پنجمین شهر صنعتی بزرگ ایران تحت عنوان شهر صنعتی رشت است. بخشی از فرصت‌های جذب و استخدام رشت نیز مربوط به کارخانه‌ها و شرکت‌های فعال در این منطقه است. البته شهرهای دیگر استان مثل آستانه اشرفیه، بندر انزلی، آستارا و … نیز دارای شهرک‌های صنعتی هستند.

معرفی صنایع اصلی رشت

شاید بتوان گفت که صنعت اصلی استان گیلان، صنعت فولاد است. مجتمع فولاد گیلان یکی از بزرگترین مجتمع‌های فولاد در کشور می‌باشد. شرکت صنایع ورق ایران نیز در شهرک صنعتی رشت فعال است. این شرکت‌ها نیروهایی در حوزه‌ی مکانیک، برق، متالوژی، مهندسی صنایع و … جذب می‌کنند. شرکت‌های تولید کننده محصولات شیمیایی مثل شرکت فومن شیمی که برندهای کاسپین و تارومار را در اختیار دارد و چندین شرکت تولید کننده کودها و سموم شیمیایی در این استان فعالیت دارند که فارغ‌التحصیلان رشته‌های شیمی و مهندسی شیمی می توانند برای آن‌ها رزومه بفرستند.

صنایع غذایی نیز بخش مهمی از صنعت استان گیلان را تشکیل می‌دهد. شرکت‌هایی مثل سولیکو کاله، چای دبش و پگاه گیلان از معتبرترین شرکت‌های تولید کننده مواد غذایی هستند که فرصت‌های شغلی بسیار زیاد و خوبی برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های صنایع غذایی و مهندسی شیمی دارند. از دیگر فرصت‌های شغلی رشت می‌توان به کارخانه‌های داروسازی متعدد در اطراف این شهر اشاره کرد.

صنایع نساجی، پلاستیکی و سلولزی نیز از دیگر صنایع مهم در استان گیلان هستند که فرصت‌های شغلی زیادی را برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط فرآهم آورده‌اند. این استان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان ساخت رادیاتورهای آلومینیومی، شوفاژ و پکیج را در کشور دارد که فرصت‌های شغلی خوبی برای جذب نیروی کار تخصصی فرآهم می‌آورند.

بخش کشاورزی، دام‌پروری و شیلات در استان گیلان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و 48 درصد از اقتصاد این استان به کشاورزی تکیه دارد. با اینکه گیلان یکی از استان‌های اصلی تولیدکننده‌ی برنج و چای در ایران است ولی بخش اصلی کشاورزی آن به نوغانداری اختصاص یافته‌است. نوغانداری به معنی پرورش کرم ابریشم به منظور تولید ابریشم می‌باشد. زیتون نیز از دیگر محصولات کشاورزی مهم استان است و شیلات، دام‌پروری و تولید عسل در رتبه‌های بعدی اهمیت قرار دارند. البته تنها 27 درصد از نیروی کار استان گیلان در بخش کشاورزی فعالیت دارند و نیاز به کشاورزی علمی، روزبه‌روز بیشتر در گیلان احساس می‌شود. به این دلایل، می‌توان این استان را بهشتی برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی دانست. نیاز به بازاریابی و فروش کالاهای مورد نیاز در کشاورزی مثل کود و سم و ماشین‌آلات کشاورزی، فرصت‌های اشتغال زیادی به عنوان کارشناس فروش و بازاریابی در این استان فرآهم آورده است.

مدرک تحصیلی و استخدام در رشت

با توجه این اینکه اکثر فرصت‌های کار در رشت در بخش خدمات هستند و این بخش نیاز چندانی به نیروی تحصیل کرده ندارد، متأسفانه بیش از 46 درصد از جمعیت بیکار استان گیلان را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند. البته کار در رشت با مدرک دیپلم بسیار زیاد است. از تعداد 2194 نفر به کار گمارده شده از طریق مراکز کاریابی در شهر رشت در سال 1398، تعداد 395 نفر دارای مدرک دیپلم و تعداد 955 نفر دارای تحصیلات لیسانس و بالاتر بوده‌اند. البته تعداد افرادی که با مدرک دانشگاهی در مراکز کاریابی ثبت نام کرده‌اند نیز چندین برابر تعداد کسانی بوده است که با مدرک دیپلم برای پیدا کردن شغل به مراکز کاریابی مراجعه نموده‌اند.

آمار تحصیل‌کرده‌های بیکار در رشت بسیار بالا است. اگر شما هم تحصیلات بالایی دارید و نمی‌توانید یک کار مناسب برای خود در این شهر پیدا کنید، شاید بتوانید از طریق فریلنسینگ درآمد خوبی برای خود داشته باشید یا اینکه می‌توانید با یک شرکت در جای دیگری مثل تهران، به صورت دورکاری همکاری داشته باشید. امروزه با گسترش فناوری‌های ارتباطی و به ویژه پس از شیوع همه‌گیری کرونا، تعداد زیادی فرصت‌های شغلی به صورت دورکاری وجود دارد. بنابراین، افرادی که ساکن شهرستان‌ها هستند می‌توانند به صورت دورکاری با شرکت‌هایی که در شهرهای دیگر، به ویژه تهران قرار دارند، همکاری داشته باشند.

جمع بندی

شهر رشت، بزرگترین و توسعه‌یافته‌ترین شهر شمالی کشور است که عمده‌‌ی اقتصاد آن وابسته به کشاورزی است. با این حال، صنایع متعددی مثل صنایع فولاد، صنایع نساجی، داروسازی، شیمیایی، غذایی، سلولزی و … نقش پررنگی در اقتصاد این شهر و در کل، استان گیلان دارند. در حال حاضر نرخ بیکاری رشت، 11/4 درصد است. بیشتر استخدام رشت مربوط به بخش خدمات است. به دلیل وابستگی عمده‌ی اقتصاد این استان به کشاورزی سنتی و نیاز کم به نیروی کار تخصصی، بیش از 40 درصد از آمار بیکاری استان گیلان، مربوط به قشر دارای تحصیلات عالی است. با توجه به الگوی پراکندگی سنی جمعیت استان، از پنج سال آینده، موجی از جمعیت متقاضی کار در این استان ایجاد می‌شود.

فرصت‌های شغلی زیادی در بخش خدمات برای بانوان رشتی وجود دارد اما آن‌ها می‌توانند در منزل نیز به صورت دورکاری، فریلنسینگ یا مشاغل دستی خانگی، کسب درآمد کنند.

وجود شرکت‌های صنعتی مهمی مثل صنایع فولاد رشت و ورق ایران، فومن شیمی، پگاه گیلان، کاله و … فرصت‌های شغلی خوبی برای نیروی کار تخصصی در این استان ایجاد کرده‌است. به علاوه، شرکت‌های مهمی مثل تپ‌سی، هلدینگ حلوائی، آتیه‌سازان زندگی ایرانیان و … که در سرتاسر کشور فعالیت می‌کنند، توجه ویژه‌ای به شهر رشت دارند و نیازمند نیروی کار و کاریابی در این شهر می‌باشند.